Velgen van een auto zijn niet universeel, je kunt niet alleen de look kiezen die je leuk vindt met de maat die bij je past. Het montagepunt op een wielnaaf kan per fabrikant verschillen.
Sommige auto’s hebben niet alleen vijf, vier of zelfs drie nokken om het wiel op te monteren, maar de diameter van de opstelling van de noppen varieert van model tot model. Dit is wat bekend staat als het noppenpatroon (of Pitch Circle Diameter, PCD). Zo is het patroon van een Mini velgen bijvoorbeeld anders als die van BMW velgen.
Het noppenpatroon van wielen wordt meestal vermeld in de gebruikershandleiding van een voertuig of kan op sommige wielen worden gegraveerd. Het wordt meestal gevonden in de numerieke rangschikking van 5/114 of 5×114. Het eerste nummer komt overeen met het aantal montagegaten dat het heeft (in dit geval 5), terwijl het tweede nummer de afstand tussen het midden van de gaten aangeeft (114 mm). Deze cijfers zijn belangrijk, want als u een wiel met een ander noppenpatroon koopt, past het niet op de wielnaaf van uw auto.
Let op die diameter
Het veranderen van de wielmaat zonder ook rekening te houden met de bandenmaat kan uw snelheidsmeter beïnvloeden. Het veranderen van de wielmaat zonder ook rekening te houden met de bandenmaat kan uw snelheidsmeter beïnvloeden.
De meeste mensen zijn zich ervan bewust dat het veranderen van de maat van de wielen of banden van uw auto de rij- en rijeigenschappen zal beïnvloeden, hoewel velen zich niet realiseren dat als deze veranderingen verkeerd worden gedaan, ze uw snelheidsmeter en kilometertellerwaarden kunnen verpesten. Dit wordt “roldiameter” genoemd, die betrekking heeft op de totale hoogte van het wiel en de band en de afstand die deze aflegt.
Veel snelheidsmeters en kilometertellers gebruiken de rotatie van de wielen om te bepalen hoe snel en ver de auto rijdt. De cijfers op het dashboard van uw auto gaan ervan uit dat de omtrek van uw band overeenkomt met de oorspronkelijke specificaties van de fabrikant.