Nog niet zo lang geleden heeft Google SERP features geïntroduceerd. Deze vallen behoorlijk op tussen de overige zoekresultaten, want ze zien er een stuk anders uit dan de standaard resultaten, maar wat is een SERP? Deze features zijn afwijkende elementen in de zoekresultaten, die op een geheel nieuwe wijze informatie geven. Er zijn veel verschillende SERP features, zoals een video, afbeelding, FAQ of twitter account, maar het kunnen ook reviews, gerelateerde zoekopdrachten of Shopping Ads zijn. In dit artikel bespreken we er een paar die van belang kunnen zijn voor jouw business.
De Local Map Pack
Dit is direct een van de belangrijkste SERP features. De Local Map Pack bestaat uit een kaart, waar verschillende locaties op worden aangegeven. Deze wordt weergegeven als Google denkt dat je een product of service in een zeer specifiek gebied zoekt, zoals in een bepaalde stad. Zoek je bijvoorbeeld een hovenier in Hoofddorp? Dan zal Google als SERP feature een kaart van Hoofddorp tonen met verschillende hoveniers. Dit maakt het makkelijk voor mensen om een hovenier te vinden bij hen in de buurt. Als Google weet waar deze persoon zich precies bevindt zullen zelfs enkel de resultaten worden getoond die het meest dichtbij zijn. Bied jij een service aan een zeer lokaal publiek aan? Dan is het absoluut belangrijk een Google My Business profiel aan te maken, want alleen dan zul je bij relevante zoekopdrachten in de Local Map Pack staan. Wil je weten of dat voor jouw bedrijf aan te raden is? Laat dan een SEO check uitvoeren via www.doublesmart.nl/seo-check/.
Featured Snippets
Een tweede SERP feature waar je vast al eens over gehoord hebt is de featured snippet. Dit is een stukje tekst dat ervoor dient informatie te verstrekken en dingen te verhelderen. Het is vrijwel altijd een direct antwoord op een vraag die iemand heeft ingetikt in Google. Deze informatie komt altijd van een website af, en linkt dan ook naar deze website. Als je het voor elkaar krijgt dat jouw tekst daar verschijnt, sta je dus automatisch vrijwel bovenaan in de zoekresultaten. Of dat positief is, daar zijn de experts nog niet over uit. Je geeft iemand het antwoord immers al, dus waarom zouden ze nog doorklikken naar je website?
Reviews
Nóg een SERP feature waar je absoluut wat aan kunt hebben zijn reviews. Deze staan niet bovenaan de zoekresultaten, maar worden verwerkt in resultaten zelf. Als jij bijvoorbeeld een product aanbiedt, en mensen hebben je daar diverse reviews voor gegeven, dan kunnen deze getoond worden onder jouw metatitel en -omschrijving. Heel interessant, want zo valt jouw website meer op tussen de andere zoekresultaten, en is dus de kans dat mensen erop klikken een stuk groter. Weten hoe je deze reviews bij jouw zoekresultaten kunt laten tonen? Schakel dan een van de experts van Doublesmart in (link in tweede alinea). Zij kunnen vertellen of dat mogelijk is, en hoe je dat doet.