Maatschappelijk verantwoord ondernemen. De afgelopen jaren worden we om de oren gegooid met deze term. Soms terecht, en soms ook misplaatst en wordt de term zelfs misbruikt. Ondernemen op een manier die de natuur helpt en zeker niet verslechterd is hot en happening. Bedrijven, maar ook de overheid investeren de komende jaren weer veel in verantwoord ondernemen. Certificaten als ISO 14001 zijn populairder dan ooit en ook het regeerakkoord geeft veel aandacht aan het klimaat. De toekomst voor MVO voorspelt dan ook nog meer aandacht hiervoor.
Zakelijk gebied
Bedrijven investeren veel in MVO en dit is voor een groot deel te danken aan de zakelijke voordelen die het biedt. Klanten en stakeholders verwachten dan ook van bedrijven dat ze zich hier volledig op inzetten en hangen hier veel vertrouwen aan. Bedrijven die dit doen staan dan ook sterker in tijden van crisissen. Organisaties weten vrijwilligers initiatieven dan ook vaak te vinden om het belang van MVO te benadrukken. Een logische stap die steeds meer bedrijven dan ook maken is om van MVO hun kernwaarde te maken. Niet langer inspelen op fast fashion bijvoorbeeld, maar op kwalitatief goede producten gemaakt door mensen die genoeg geld verdienen om hun gezin van te kunnen onderhouden.
Communiceren over MVO
Als organisatie die MVO hoog heeft zitten wil je dit natuurlijk ook uitdragen. Dit doen bedrijven nu dan ook volop en de verwachting is dat dit in de toekomst alleen nog maar meer wordt. Echter valt hier wel een kanttekening bij te plaatsen. Consumenten worden terecht steeds kritischer wanneer het gaat om verantwoord ondernemen. Zomaar dingen beweren kan dus niet en organisaties worden hier momenteel al veel op afgerekend. Het wordt dus nog belangrijker om enkel te communiceren waar je als bedrijf voor staat en gaat op het gebied van MVO en daarbij ook na te gaan of je de claims echt waarmaakt.
Blijven investeren
Bedrijven dienen dus te blijven investeren in een duurzamere manier van ondernemen. Verdere belangrijke investeringen die we gaan zien zijn dis voor privacy management en informatiebeveiliging. Bedrijven kunnen hiervoor een beroep doen op ISO 27001. Waarborgen van gevoelige informatie en privacy valt dan ook steeds meer onder het kopje MVO.